| Yrityksen nimi: | Keskisuomalainen Oyj |
|---|---|
| Ticker-symboli: | KSLAV |
| Pörssi: | Nasdaq Helsinki |
| ISIN: | FI0009004700 |
| Virallinen verkkosivusto: | www.keskisuomalainen.fi |
| Viimeisin nettotulos: | 5,6 miljoonaa euroa (2022) |
| EBITDA: | 8,1 miljoonaa euroa (2022) |
| Kokonaisvarat: | 50 miljoonaa euroa |
| Kokonaisvelat: | 30 miljoonaa euroa |
| Oma pääoma: | 20 miljoonaa euroa |
| Perustamisvuosi: | 1878 |
| Työntekijöiden määrä: | 400 |
| Pääkonttorin osoite: | Jyväskylä, Suomi |
Yrityksen historia
Keskisuomalainen Oyj, perustettu vuonna 1878, on yksi Suomen vanhimmista mediayrityksistä. Alussa yritys keskittyi paikallisiin sanomalehtiin, mutta on sittemmin laajentanut toimintaansa merkittävästi. Yli sata vuotta kestäneen kasvun myötä Keskisuomalainen on kehittynyt monipuoliseksi mediataloksi, joka kattaa printtimediasta digitaalisiin palveluihin. Nykyään se hallinnoi useita sanomalehtiä ja muita tiedotusvälineitä ympäri Suomea.
IPO-päivämäärä ja pörssi
Keskisuomalainen listautui Nasdaq Helsinkiin vuonna 2017, mikä merkitsi merkittävää vaihetta yrityksen liiketoiminnassa. Listautumisanti oli onnistunut, ja osakkeen hinta nousi heti kaupankäynnin alussa, mikä heijasti sijoittajien luottamusta yrityksen tulevaisuuteen. Tällä hetkellä Keskisuomalainen on vahva toimija mediasektorilla Suomessa ja houkuttelee jatkuvasti uusia sijoittajia.
Talousnäkymät ja viimeisimmät uutiset
Tulevaisuudennäkymät Keskisuomalaiselle näyttävät valoisilta, vaikka mediasektori kohtaa haasteita digitaalisten palveluiden kilpailun myötä. Vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä yhtiö raportoi 15 prosentin kasvusta liikevaihdossaan verrattuna edelliseen vuoteen. Erityisesti digitaalisen mainonnan segmentti kasvaa jatkuvasti, mikä vahvistaa yrityksen taloudellista pohjaa.
Viimeaikaisissa uutisissa Keskisuomalainen on ilmoittanut laajentavansa digitaalisia palveluitaan entisestään, mikä on strateginen siirto nykypäivän yhä kilpailullisemmassa mediakentässä. Uusien digitaalisten tuotteiden myötä yhtiö pyrkii parantamaan asiakaskokemusta ja lisäämään sitoutumista.
Keskisuomalainen osake on hyvä esimerkki siitä, miten perinteinen mediatalo pystyy sopeutumaan muuttuviin olosuhteisiin ja hyödyntämään uusia liiketoimintamahdollisuuksia tehokkaasti.