| Yrityksen nimi: | Zalando SE |
|---|---|
| Ticker-symboli: | ZAL |
| Pörssi: | Frankfurtin pörssi |
| ISIN: | DE000Zalando; symbol360 |
| Virallinen verkkosivusto: | zalando.fi |
| Viimeisin nettotulos: | – 294 miljoonaa euroa (2022) |
| EBITDA: | – 174 miljoonaa euroa (2022) |
| Yhteensä varat: | 3,1 miljardia euroa (2022) |
| Yhteensä velat: | 2,5 miljardia euroa (2022) |
| Oma pääoma: | 600 miljoonaa euroa (2022) |
| Perustamisvuosi: | 2008 |
| Työntekijöiden määrä: | 14,700 (2022) |
| Pääkonttorin osoite: | Berlin, Saksa |
Yhtiön historia
Zalando SE perustettiin vuonna 2008 ja se on yksi Euroopan johtavista muotiverkkokaupoista. Yhtiö aloitti toimintansa alun perin kenkämyynnillä, mutta on sittemmin laajentanut tuotetarjontaansa kattamaan laajan valikoiman vaatteita, asusteita ja kauneustuotteita. Zalandon kohdemarkkinat ulottuvat yli 20 Euroopan maahan, ja sen asiakaskunta on kasvanut merkittävästi vuosien varrella.
IPO-päivämäärä ja pörssi
Zalando teki alustavan julkisen tarjouksen (IPO) 1. lokakuuta 2014 Frankfurtin pörssissä. Alkuperäinen osakehinta oli 21 euroa, ja osake nousi heti ensimmäisenä kaupankäyntipäivänä 10 prosenttia. IPO:n myötä Zalando keräsi yli 1 miljardin euron pääoman, mikä mahdollisti sen laajentamisen ja kasvun.
Talousnäkymät ja ajankohtaiset uutiset
Viime vuosina Zalando on kohdannut haasteita, mukaan lukien suuret tappiot vuonna 2022. Yrityksen viimeisin nettotulos oli -294 miljoonaa euroa ja EBITDA -174 miljoonaa euroa, mikä herättää kysymyksiä yhtiön tulevaisuuden talousnäkymistä. Vaikka Zalando jatkaa innovaatioita ja strategisia muutoksia, kilpailu verkkokauboyntyölorealismossa on tiukkaa.
Äskettäin yhtiö ilmoitti keskittävänsä enemmän resursseja kestävyysaloitteisiin ja digitaalisiin liiketoimintamalleihin, mikä voi auttaa houkuttelemaan asiakkaita sekä parantamaan brändin mainetta. Näiden muutosten avulla Zalando haluaa kääntää liiketoimintansa kehityksen ja palauttaa kasvun tulevina vuosina, mutta haasteita riittää.